lite tankar och funderingar

Jag fick mig en tankeställare idag på föreläsningen. Vi läser om utsatthet hos tonåringar i dagens samhälle och hur det har förändrats under åren. Vår föreläsare nämnde att många ungdomar tänker att "det är inte synd om mig för barnen i afrika har det värre". Om man mår så dåligt som de har tonåringarna gör tycker inte jag att man ska behöva tänka på de barnen i afrika. De här tonåringarna vill ibland inte gå till skolan för de käner sig utsatta, de mår dåligt för att vårt samhälle ger en ideal bild på hur en människa ska se ut. Om de inte är så snygga, smala och perfekta som tjejerna i tidningarna och på reklam skyltarna. Om alla dess tonåringar tänker att de inte få må dåligt över detta för att det kan finnas andra barn i världens som har de sämre så mår de ju inte speciellt bättre. Ångesten försvinner ju inte bara för att någon annan ha det sämre. Alla människor kan må jättedåligt men på helt olika sätt. Jag menar inte att man ska strunta i de barn som bor i fattiga länder, men jag tycker inte att det är jämförbart för de är helt olika saker. Jag som blivande pedagog ska försöka hjälpa de barn jag kommer ha i skolan och förklara att man inte behöva se perfekt ut för att må bra. Jag trorpå allvar att jag mår mycket bättre än en person som strävar efter att se ut som alla modellerna. Tror inte ni det?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0